Minden OK blog

Kegel gyakorlatok – A gátizom tornáról röviden

Arnold Kegel módszerét a gátizmok erejének növelésére és állóképességük fejlesztésére dolgozta ki, amely alkalmas az inkontinencia tüneteinek csökkentésére stressz, sürgető és kevert inkontinencia esetén, illetve maximális koncentráció mellett a gyakorlatok végzésével tudatosíthatjuk, megérezhetjük és tudatosan működtethetjük a sokak számára ismeretlen, gyakran “reflexszerűen” működő izmokat.

Forrás: CdV - Canvaskopen.nl

Forrás: CdV – Canvaskopen.nl

A medencefenék izomréteg, amely a szeméremcsont és farokcsont között körkörösen helyezkedik el, gyakorlatilag a kismedence alapját képezve védi és tartja a női (illetve férfi) kismedencei szerveket (hólyag, méh, végbél). Ezek az izmok akaratlagosan mozgathatók, így erejük és állóképességük növelhető. Amellett, hogy az alhasi, kismedencei szerveket tartják, együttműködnek a vizelet és székletürítést szabályozó struktúrákkal, illetve a medence alapot zárva a törzs stabilitásának, így a testtartás szabályozásának megfelelő működéséért is felelősek lehetnek, más izmokkal szoros együttműködésben.

A intimtorna által megmozgatott gátizomzat

A gátizom torna által megmozgatott medencefenéki izmok képe

A Kegel féle gátizomtorna a medencefenék izmainak tréningjét, mozgatását jelenti – tehát ezekre az apró izmocskákra, éppúgy lehet “gyúrni”, mint bármely más akaratlagosan mozgatható izomra, azzal a különbséggel, hogy az eredmény kívülről lényegesen kevésbé látványos. Ugyanakkor ezeknek az izmoknak a jelentősége hosszú távon nem elhanyagolható életminőségünk (inkontinencia és szexuális örömérzés) szempontjából.

A gátizomzat tréningje esetén elsősorban a gáti tájék tudatos kontrolljának fejlesztésére kell kellő figyelmet fordítani. Már egy hosszú ideig fennálló köhögéssel vagy tüsszentéssel járó megbetegedés után is érdemes nekilátnunk gátizmaink edzésének, a kismedencét érintő esetleges műtét után mihamarabb (a műtétet indikáló ténytől függően) rendszeres tréningre van szükség. Elsősorban  a későbbi problémák megelőzése és a gyógyulás elősegítése érdekében.

Ki tarthat gátizom tréninget?

Jelenleg sok, egymástól részleteikben eltérő gyakorlatról hallhatunk, amelyek mindegyike a medence izomzatának megerősítését tűzte ki céljául. Neuro-fiziológiai és anatómiai szempontból az Arnold Kegel által 1948-ben leírt változatot tartják tudományos körökben leginkább elfogadhatónak, ám ez a vélemény inkább alapul tájékozatlanságon, hiedelmeken és előítéleteken, mintsem tudományosan alátámasztott tényeken. A Kegel-féle gátizom tornát egyébként hivatalosan csak megfelelő képzésen résztvett gyógytornász oktathatja, akik szerint az anatómiai alapok ismerete elengedhetetlen a helyes “tornáztatáshoz”.
Ugyanakkor a gátizmok mozgatása, tornáztatása egy olyan több ezer éves múltra visszatekintő, a női- és férfiegészség védelmét szolgáló gyakorlat, olyan természetes, hogy számomra van abban valami különös és rendellenes, hogy ennyire kisajátítsa a tudományos gondolkodás.

Mire jó az gátizom torna?

Elsőként a gátizom torna hallatán szinte mindenki az inkontinencia kezelésére és az szexuális élet felpezsdítésére gondol. Pedig jó pár előnnyel szolgál gátizmok rendszeres átmozgatása. Segít:

  • a kismedencei szervek alátámasztásában
  • a vizelet megfelelő elvezetésében, kontinens személy esetén is
  • csökkenteni a felfázás és egyéb fertőzések okozta gyulladások valószínűségét
  • prolapszus panaszainak csökkentését, a süllyedés megelőzését
  • enyhe recto és cystocele esetén a folyamat megállítását, a tünetek javulását
  • előre haladott hüvelyfal süllyedés esetén kiegészítő terápiaként alkalmazandó
  • csökkenteni a menstruációs görcsöket
  • segít a menstruációs ciklus beállításában
  • a helyes testtartás és a törzs stabilitásának megtartásában

Néhány gátizom torna alapgyakorlat nőknek

https://www.youtube.com/watch?v=-_fU7Qjuiho

 

***

További gyógymódok a MásOk – Minden OK weboldalon is olvashat!

A cikk társszerzője: Sóvágó Fanni, gyógytornász, gátizom torna oktató

Hasznosnak találta a bejegyzést? Ide kattintva a Facebookon is követheti a Minden OK blogot!

 

 

 

 

***

Tetszet ez a bejegyzés?

További cikkekért alternatív és kiegészítő gyógymódokról keresd a MásOk - Minden OK webportált!

Ha szeretnéd, a Facebookon is követheted a Minden OK blogot!

Minden Ok
Volna kedved velem jógázni?

Próbáld ki a Plus size jóga videókurzusomat!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!