Minden OK blog

Édesek és sztiviák, Isten véletek!

Lassan egy éve már, hogy először írtam a sztiviáról, akkor még – a Debreceni Egyetem kutatásai alapján – mint csodanövényről a Minden OK oldalon, ám ma szomorúan látom, hogy bizony vele kapcsolatban is felmerülnek itt-ott kétségek tudományos körökben.

sztívia

 

Milyen egészségügyi hatásai és kockázatai lehetnek a sztiviának?

 

A jázminpakóca, más nevén sztivia, Dél-Amerikában őshonos, édes leveléről nevezetes fűszer- és gyógynövény. Apró fehér virágai ősszel nyílnak, de mint édesítőszer, a levelei miatt értékes igazán. A Debreceni Egyetemen végzett kutatások szerint annak ellenére, hogy édesítőszer, jótékonyan hat az egészségre: természetes édesítőszer, mégsem cukor, így aztán nincs benne kalória, nem rontja a fogakat, nem emeli a vércukorszintet, ezért aztán cukorbetegek is fogyaszthatják, továbbá – a mézhez hasonlóan, csak mint a fentiekben már említettem, kalóriatartalom és vércukorszint emelkedés nélkül – hatékonyan alkalmazható megfázás, influenza ellen. Gyógyít bizonyos szájfertőzéseket, állítólag még a szövetek oxigénellátását is javítja, segíti az anyagcserét, csökkenti a koleszterinszintet, stabilizálja a vérnyomást, májvédő és gyulladásgátló hatása van, és még salaktalanít is.

Huh! Levegő! Igen, pontosan ennyi, és nem kevesebb jótékony hatást tulajdonítottak még egy évvel ezelőtt a Debreceni Egyetemen a sztiviának, amely valóban számos ásványi anyagot és vitamint tartalmaz, és a világ különböző részein (leginkább Japánban és Dél-Amerikában) használják főzésnél, vagy ételek és italok édesítésére.

“Az Európai Unió 2011 novemberében engedélyezte a növény édesítőszerként való használatát. Magyarországon egyelőre csak néhány hektáron termesztik. A Debreceni Egyetemen végzett vizsgálatok alátámasztják, hogy a hazai termőföldek is alkalmasak a sztivia termesztésére, így várhatóan egyre több gazdálkodó lát majd lehetőséget benne.” (Forrás: Debreceni Egyetem)

Meglepő módon azonban a mai napon éppen a Sztivia blog nevű webhelyen bukkantam rá egy cikkre, amely a mértékletes fogyasztásra hívja fel a figyelmet. A blog szerzője elárulja nekünk, hogy a túlzott sztivia fogyasztás nem csak az anyagcserét és a vércukorszintet zavarja meg, hanem egyes esetekben akár rákot is okozhat, noha embereken végzett tesztekkel ezt a hatását nyilvánvalóan nem igazolták – leginkább azért, mert nem szoktak embereken rákkeltő anyagokat tesztelgetni, hiszen az bűncselekmény volna. Mérgezőnek ugyan nem kiáltja ki egyetlen tanulmány sem, de DNS mutációt elvileg az állatoknál okozhat, így aztán akár kapcsolatba is hozható a rák megjelenésével a mi szervezetünkben is.

Okozhat továbbá szénhidrátanyagcsere-zavart, ezen keresztül pedig fáradékonyságot, nem is beszélve azokról a kutatásokról, amelyek a sztivia fogyasztás olyan “apró” hormonális következményeiről számolnak be, mint az, hogy károsíthatja a reprodukciós képességünket (az tehát már biztos, hogy a Koffein blog szerzőjeként nem mostanában fogim fogyasztani 😉 )

Mi legyen hát az édességekkel?

Tudom, én könnyen beszélek, hiszen én magam nem rajongok az édes ízekért, és már az oviban is szétosztogattam a tejbegrízemet, de sajnos – enyhe bosszantó éllel a hangomban – azt kell mondanom, hogy aki fél a cukortól, egyen sósat! Csak az a biztos!

Maximálisan nem értek egyet azzal, hogy cukorpótlókkal próbáljuk meg átverni a szervezetünket, mert idővel bizony minden hazugság megbosszulja magát – értelemszerűen ez is. Azt pedig, ha jól sejtem, egyikünk sem szereti, amikor a testünk fellázad ellenünk, ugye?

Ugyanakkor megértem azt is, hogy van, aki nem tud lemondani az édességről, vagy egyszerűen olyan az anyagcseréje, hogy tombol a cukorért. Vannak, akik a dohányzásról, szerencsejátékról, tévéről vagy az alkoholról nem tudnak lemondani, van olyan is, aki meg allergiás egyre másra… és amúgy is: az én édesanyám a tüdőgyógyász praxisa során megtanulta, hogy a valódi dohányos ember bizony nem fog leszokni, és nem is szabad ezzel presszionálni őket, mert azzal csak azt érjük el, hogy hazudni fognak, és titokban talán még többet szívnak, azt meg aztán ugyebár végképp nem szeretnénk.

Nem vagyunk egyformák, tudom, és bizonyára nekem is nyilván megvan a magam gyengesége, amit most itt nem fogok felfedni, de biztosíthatom a kedves olvasót, hogy megvan! Éppen ezért a magam nevében én inkább azt szeretném javasolni, hogy ha már úgyis nagyon kell, ha egyszerűen muszáj, akkor válasszunk sokkal egészségesebb, az édességéhségünket szintén kielégítő ételeket, például a kevesebb cukrot tartalmazó 60-85%-os fekete csokoládét, esetleg gyümölcsöt, vagy akár a Konyhalál blog banánkenyeréhez meg a Főzni jó blog bögrés energiaszeletéhez és Pálmafaprojekt datolyagolyóihoz hasonló sütiket! De – ha egy mód van rá – igyekezzünk elkerülni mind a mesterséges, mind a természetesnek nevezett, a szervezetünket “megtévesztő” édesítőszereket! Szerintem… De mint mindig, most is ér velem vitatkozni…

***

Tetszett ez a bejegyzés? Ide kattintva a Facebookon is követheti a Minden OK blogot!

 

 

 

 

***

Tetszet ez a bejegyzés?

További cikkekért alternatív és kiegészítő gyógymódokról keresd a MásOk - Minden OK webportált!

Ha szeretnéd, a Facebookon is követheted a Minden OK blogot!

Minden Ok
Volna kedved velem jógázni?

Próbáld ki a Plus size jóga videókurzusomat!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!