Minden OK blog

Leld örömödet az étkezésben!

Amikor azt halljuk, az evés, az étel örömforrás, viszonylag kevesünknek jut eszébe, hogy a kedves beszélő nem az étel ízében rejlő élvezeti lehetőségre gondol, hanem a szervezetünkben zajló azon hormonális folyamatokra, amelyeket az egyes ételfélék befolyásolnak. Magyarán arra, hogy bizonyos ételek – a csokoládén innen és túl is – az örömérzést nem csupán ízükkel, hanem összetételükkel is biztosítják: hatásukra a szervezetben örömhormon szabadul fel. S hogy mi mindenben rejlik a boldogság, azt épp a napokban tette közkinccsé Veresné dr. Bálint Márta dietetikus, a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének docense…

Ismert tény például, hogy a csokievés fokozott dopamintermelésre serkenti a szervezetünket, ahogyan megemelkedik a dopamin szint számos más – sokszor sokkal kevésbé egészséges, pl. drogok, alkohol és  cigaretta – ajzószer hatására is. Ám azt is tudjuk, hogy a dopamin szint emelkedés nem egy stabil dolog, inkább csak pillanatnyi jutalomérzést jelent, és a visszaesését követően nagy valószínűséggel hamar újra hiányérzetünk támad majd. A tartós öröm forrása valójában az endorfin, amelynek “termelési kapacitásait” eddig úgy hittük, kizárólag sporttal és aktív szerelemmel tudjuk “bővíteni”, és most kiderült, hogy nem is!

Az általunk elfogyasztott ételek fent felsorolt közvetlen hatásain túl szükséges lehet bizonyos “anyagi” feltételeket is megteremteni a szervezetünkben ahhoz, hogy az örömérzést biokémiai szempontból is biztosított legyen, és ehhez nem elegendő alkalmi újra és újra örömforráshoz juttatni receptorainkat, hanem be kell szereznünk a megfelelő aminosavakat, zsírsavakat, szénhidrátokat és egyéb anyagokat is.

Miért jó húst enni?

baranykaAnnak érdekében például, hogy az ingerületátvitel az idegrendszerben megfelelő hatékonysággal működjön, szükségünk van bizonyos, a tejben, tojásban, szójában és húsban megtalálható aminosavra, amelyet triptofánnak neveznek. A triptofán cinkkel párosulva a szerotonin ((a dopamin és az endorfin is ide tartozik) képzésben nélkülözhetetlen anyag, amely többek között az egészséges alváshoz és a depresszió megelőzéséhez is hozzájárulhat. Cinket pedig a bárányhúsban, marhahúsban, rákban, osztrigában, hüvelyesekben és az olajos magvakban találunk.

Miért élvezzük a cukrot?csira-300x225

A szénhidrátokat gyakran emlegetik mumusként bizonyos önjelölt táplálkozási tanácsadók (amilyen amúgy e pillanatban én is vagyok tulajdonképpen), ám azt elfelejtik megemlíteni, hogy az agysejtek bizony csak cukrot esznek (kivéve, ha már tényleg csak zsír van, mitn energiaforrás), és hogy tulajdonképpen végül minden szénhidrátféle cukorként szívódik fel, függetlenül attól, hogy kristálycukrot, almát, répát vagy rozskenyeret ettünk-e. Ideális esetben a napi energiabevitelünk jó 50%-át a szénhidrátoknak kellene kitennie.

A tésztafélék, a burgonya, a kenyér és egyéb pékáru, valamint a gabonafélék egyaránt fontos B6-vitaminforrást jelentenek, ám ugyanez a B6 vitamin koncentráltabban van jelen a teljes kiőrlésű magvakban, búzacsírában, zabpehelyben, a májban, a banánban és a halfélékben.

Barátunk, a zsír

tengeri-hal-300x188Azt írja a szakember, hogy az omega-3 zsírsavakat nem csak a szívünk és érrendszerünk védelme érdekében valamint bizonyos, zsírban oldódó vitaminok miatt ajánlatos fogyasztani, hanem azért is, mert gyulladáscsökkentő anyagok képződnek belőlem, így akár még a gyulladással járó krónikus, reumás fájdalmakat is csillapítani tudjuk általuk.

S hogy miben rejlenek az omega-3 zsírsavak?

  • mélytengeri halakban (makréla, hering, szardínia, lazac, tonhal)
  • egyes növényevő folyami halakban (pl. busa)
  • bizonyos olajos magvakban (pl. lenmag, dió)
  • növényi olajok egy részében (pl.repceolajban)
  • kapszulában (kevésbé preferált, ti. unalmas az íze)

Fejfájásra pirosbogyót szedni?

Tudta-e, hogy bizonyos bogyós gyümölcsökben az aszpirinhez hasonló, fájdalomcsillapító hatású vegyületek találhatók, ám ők sem egyedülállók a fájdalomcsillapításban. Ott vannak például a chili és társai, az erős paprikák és csípős fűszerek, amelyek szintén serkentik az endorfin termelést, akárcsak a testmozgás, és bizony, maga az endorfin is egy természetes belső fájdalomcsillapító, így aztán úgy tűnik, hogy egy emberes birkapörkölttel tulajdonképpen akár hozzá is járulhatunk a krónikus ízületi fájdalmak enyhítéséhez, a teljes boldogság forrása nagy valószínűséggel pedig egy repceolajban készült, fűszeres marhaszelet lesz lenmagos zabkásával és áfonyaöntettel. Nyami!

Enyhe fájdalomcsillapító hatással rendelkezik továbbá a koffein is (és itt most kivételesen nem a Koffein blogra célzok), és vele együtt természetesen a kávé, a tea, a kóla és a csokoládé, ám ezek ajzószerek, akik a dopaminnal machinálnak, szóval csak óvatosan! Kevesen gondolnak rá, de sokszor egyetlen pohár víz is elegendő a fejfájás csillapítására.

***

Hasznosnak találta ezt a bejegyzést?

Ide kattintva a Facebookon is követheti a Minden OK blogot!

További cikkek egészséges táplálkozás és gasztroenterológia témában elérhetők itt, valamint a Minden OK webportálon és a Koffein blogon

 

 

 

***

Tetszet ez a bejegyzés?

További cikkekért alternatív és kiegészítő gyógymódokról keresd a MásOk - Minden OK webportált!

Ha szeretnéd, a Facebookon is követheted a Minden OK blogot!

Minden Ok
Volna kedved velem jógázni?

Próbáld ki a Plus size jóga videókurzusomat!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!