Minden OK blog

3 kedvenc irodai jógagyakorlat, ami azonnal visszahoz az egyensúlyi állapotodba

Ismered azt az érzést, amikor a hétköznapi stressz és a szellemi munka, a koncentráció gyümölcseként már délelőtt 11 felé jelentkezik valami tompa nyomás a halántékod és a homlokod környékén? Igen, ilyenkor az az első dolgunk, hogy kimegyünk kicsit csacsogni, megiszunk egy kávét az irodaházi teakonyha már-nem-kotyogva pletykabuggyantó pultja mellett.

irodai fáradtság jóga

Forrás: Pixabay

A folyosói séta és némi nevetgélés után elképzelhető, hogy jobban érezzük magunkat, de rövid időn belül a tompa fájdalom lekúszik a vállunk és a tarkónk környékére, és mire elérkezik az ebédidő utáni kajakóma, már igazán fáradtnak, gyűröttnek és haszontalannak tűnik a testünk, és kis koszosnak a tudatunk… szó szerint megtelünk: tiszta energia helyett gondolatokkal és mindenféle nyomással mindenhol. Stressz.

Van, aki nem elemzi ki ezt ennyire, csak azt érzi, hogy valami nem jó, kellemetlen, fáradt, lassabban gondolkozik, a teljesítőképesség csökken, általános diszkomfort érzése van, és valahogy nem is tudja, mihez is kezdhetne ezzel…

Emlékszem én is erre az érzésre: először csak a homlokcsakra környékén jelentkezik a telítettség érzése, aztán lassan kúszik lefelé a torokcsakrán keresztül a szívhez. Ilyenkor a legjobb, amit tehetünk magunkkal, hogy megállunk egy pillanatra lélegezni, kimegyünk pár percre sétálni, és igen: jógázhatunk is!

Demeterné Szecskó Mónika, az “Akinom jóga és önismeret” jógaoktatója és bodyARTTM  trénere (nem mellesleg a Minden OK regisztrált terapeutája) 3 jógagyakorlatot mutatott be a Minden OK oldalon, amelyek segítségével pillanatok alatt visszatérhetünk a reggel még üde, tiszta tudatú egyensúlyi állapotunkba anélkül, hogy gyanús helyzetben, a szoknyánkkal a nyakunkban fejen állva a tárgyalóasztalon találna bennünket a főnökünk, miután már 20 perce mindenki bennünket keresett…

Végezhetjük ezeket a gyakorlatokat úgy fél órával az ebédszünet vége után, még a “délutáni szénhidrát mélypont” (14:00-16:00 óra között jelentkező átmeneti álmosságérzés) előtt, de akár röviddel az ebéd előtt is, a délelőtti meeting-hullám befejeztével.

A gyakorlás legfontosabb része: az előkészületek

Amikor úgy érezzük, hogy elfáradt az elménk, beszorult a torkunk, túl nagy a zaj a fejünkben, vagy a homlokunkon, halántékunkon lévő nyomás figyelmeztet bennünket, hogy átléptünk a saját határainkon, keressünk egy nyugodt helyett! Szerencsés esetben egyszerűen bezárhatjuk az irodánk ajtaját, de a legközelebbi üres tárgyaló is éppen annyira megfelelő helyszíne lehet a gyakorlásnak.

Mielőtt fejest ugranánk a három gyakorlatba, lépjünk ki picit a cipőnkből, érezzük meg a talajt a lábaink alatt és foglaljunk helyett egy szék szélén úgy, hogy a lábainkat vállszélességű terpeszbe nyitjuk, talpunkat a talajra helyezzük, csípőnket kicsit előre billentve kiegyenesítjük az alsó háti szakaszt! Vállainkat emeljük picit a füleinkhez, majd kissé hátrafelé körözve engedjük le – így kinyílik a mellkas, felszabadul a végzés. Hunyjuk be a szemünket, és határozzuk el magunkban: “az elkövetkező néhány percben a teljes figyelmemet önmagamnak, szentelem. Átadom magam a vágynak, hogy testi-lelki-szellemi harmóniában éljek” – vagy valami hasonló, ahogy jól esik.

Figyelj kicsit csendben befelé, vizsgáld meg, vajon hogy van a tested? Hol érzel feszültséget, fájdalmat, hol vannak kellemes érzéseid? Add át magad kicsit a kellemes érzéseknek, és engedd meg magadnak, hogy itt-ott kellemetlen érzéseid is legyenek!

Tedd össze a kezeket a mellkas előtt, az ujjak nézzenek felfelé! Dörzsöld össze a tenyereket párszor, majd amikor úgy érzed, kicsit felmelegedtek a kezeid, helyezd a tenyeredet a szemeidre! Takard el egészen a szemeket, kicsit akár óvatosan meg is masszírozhatod is a tenyereddel a szemek környékét, engedd be a szemeidbe a finom meleget! Ezután nyisd ki a tenyerek alatt a szemeidet, pislogj párat a sötétben, és forgasd meg kicsit a szemeidet körkörösen az óramutató járásával megegyező és ellentétes irányban is! Nézegess a sötétben néhányszor balra és jobbra, majd lassan nyitva az ujjaidat, engedd be az ujjaid között a fényt.

Most következhetnek a gyakorlatok:teljes jógalégzes

Ha már úgyis ülsz éppen, mégpedig szép, egyenes háttal és kiemelt mellkassal, kezdd a gyakorlást néhány teljes jógalégzéssel az elme megnyugtatására, a tudat és a légzés megtisztítására!

A teljes jógalégzés lényege, hogy az egész tüdőt átlélegezzük olyan módon, hogy először a tüdő alsó részét töltjük fel levegővel (hasi légzés), majd folyamatosan a mellkast és a bordakosarakat tágítva lélegzünk, végül pedig a tüdőcsúcsi légzés következik.

A teljes jóga légzés pontos és részletes leírását Móni tollából itt találod

Ismételjük a jógalégzést néhányszor (5-10-szer), majd álljunk fel, és következhet a jobb és bal agyfélteke harmonizálása, no meg a vállövi kellemetlen feszültségek kioldása – a váltott karkörzés. Vállszélességű terpeszben állva, egyenes háttal végezzük ezt a gyakorlatot is, úgy, hogy az egyik karunkkal előre, a másikkal hátra körözzünk. Végezzük el a gyakorlatot mindkét oldalra 10-15-ször.

vallkorzesA gyakorlat összehangolja a a koncepcionális gondolkodás felelős bal- és a csendes, intuitív és emocionális jobb agyfélteke működését, a légzésszinkronnal végett mozgás átszellőzteti a tüdőt és kicsit kimozgatja a váll izomzatának letapadásait, a lapocka és a nyak környékén már-már fix útitársunkként cipelt stresszcsomókat, energetizálja a gerincet.

Nézd meg ide kattintva, hogy pontosan hogyan is végezd a váltott karkörzést!

A karkörzések után végezzünk még egy csodálatos egyensúly gyakorlatot is, amely figyelmünket – és azzal együtt az energiát is – visszahelyezi kicsit a középpontunkba, a testünk közepén található kettes csakra, azaz az alhas környékére, ezzel együtt lazítja az ülésben megfáradt keresztcsontot és a csípő ízületet, felfrissíti a medence és az alhas keringését, ezáltal stabilizálódik a tartásunk, megnyugszunk, és helyesen kezdünk lélegezni.

fapozA fapóz végzésekor testsúlyunkat az egyik lábunkra helyezve a másik talpunkat a belső comb combtövéhez helyezzük, és a térdet oldalra nyitjuk. Tenyereinket helyezzük imatartásban a mellkas elé! Végezzük el a gyakorlatot mindkét oldalra!

Kattide a fapóz helyes kivitelezésének leírásáért!

Végezetül üljünk vissza ismét a székbe, hunyjuk be a szemünket ismét néhány percre. Végezzünk még néhány teljes jógalégzést, és figyeljük meg, ahogy a légzésünk és a szívverésünk lassan megnyugszik. Figyeljük meg, mit érzünk most a testünkben, majd dörzsöljük össze a kezünket, helyezzük a tenyereinket ismét a szemeinkre, nyissuk ki a szemet, és ahogy leengedjük kezeinket ismét imatartásba, köszönjük meg önmagunknak az időt és a figyelmet, amelyet a gyakorlásnak szenteltünk, és köszönjük meg a mestereknek és akár az univerzumnak, hogy megismerhettük és elvégezhettük ezeket a gyakorlatokat!

További jó munkát kívánunk sok-sok szeretettel!

Namaste: Gyévi és Móni

***

Munkahelyi stresszoldó jógagyakorlatok témában lásd még a Jóga egyszerűen blogot, Renitől és az Akinom jóga és önismeret honlapját!

Ha tetszett a gyakorlás, gyere el “Lélekotthon – több, mint jógatábor” programunkra,

ahol a jóga és bodyARTTM mellett a SzomatoDráma, a zen légzés és meditáció segítségével is ápolhatod, gyógyíthatod a testedhez, önmagadhoz fűzödő kapcsolatodat!

Bővebb infoért kattide vagy a képre!lélekotthon tábor akinom minden ok fb hirdi

 

***

Tetszet ez a bejegyzés?

További cikkekért alternatív és kiegészítő gyógymódokról keresd a MásOk - Minden OK webportált!

Ha szeretnéd, a Facebookon is követheted a Minden OK blogot!

Minden Ok
Volna kedved velem jógázni?

Próbáld ki a Plus size jóga videókurzusomat!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!